Japończycy z Okinawy są szczupli, zdrowi i długo żyją

Japonia jest krajem, gdzie bardzo się dba o zdrowie, a ludzie żyją tam długo, rzadziej chorują, są pogodni. Jednak nawet japońskich naukowców zadziwili mieszkańcy Okinawy, małej japońskiej wyspy na Oceanie Spokojnym, przez 25 lat prowadzili badania największego na świecie skupiska stulatków, którzy w dobrym zdrowiu, kondycji psychicznej i fizycznej dożywają tak późnego wieku. Badania nie wykazały żadnych wyjątkowych genów długowieczności, naukowcy doszli do wniosku, że długowieczność i zdrowie są efektem odżywiania się mieszkańców wyspy. Zaczęto dokładniej przyglądać się diecie okinawskich stulatków. Stwierdzono, że mieszkańcy Okinawy swoje posiłki spożywają zgodnie z zasadą slow food, każdy posiłek jest jedzony bez pośpiechu, wręcz celebrowany. Nawet talerze przystrajane są kwiatami, aby posiłek cieszył także oczy. Zalecane jest spożywanie siedem razy dziennie roślin strączkowych i pełnoziarnistych produktów, również siedem razy dziennie porcji warzyw i owoców, a dobry sen wymaga siedmiu godzin odpoczynku. Podstawowe kategorie diety okinawskiej według kaloryczności, to bardzo lekkie produkty, czyli zielona herbata, szparagi, lekkie produkty, do których zaliczane są ryby i ryż, średnio ciężkie produkty, takie jak czerwone mięso i pieczywo, a do najcięższej kategorii zalicza się słodkie desery i potrawy smażone w głębokim tłuszczu. Te ostatnie powinno się spożywać jak najrzadziej. Podczas każdego posiłku trzeba zaspokoić głód, ale nie do końca. Człowiek powinien odczuwać lekki niedosyt. Dieta, w której produkty zawierają duże ilości flawonoidów, czyli przeciwutleniaczy, pozwala na zachowanie zdrowia i młodości przez długi czas.